Redcord meer

Waarom is REDCORD speciaal en heeft REDCORD een meerwaarde in vergelijking met de klassieke stabilisatietraining?  Wel hierop is het antwoord duidelijk

 

REDCORD is zeer speciaal en heeft veel meer te bieden dan klassieke stabilisatietraining.  

Redcord is een Noors systeem bestaande uit touwen en elastieken, waarmee we op een heel specifieke en efficiënte manier oefenen

Onze spieren werken niet afzonderlijk maar in ketens en voerenbewegingen uit in drie dimensionale richtingen.  De meeste klassieke fitnessapparaten trainen 1 spier in één bepaalde richting, m.a.w. niet functioneel en met nauwelijks invloed op de stabiliteit.

                         

Klassieke fitness, 1 spier, 1 richting,                         REDCORD : spieren worden in 
                                                                                        ketens

geen effect op stabiliteit,                                           getraind, groot effect op stabiliteit,
geen mogelijkheid om thuis te oefenen.                 prima mogelijkheid om thuis te 
                                                                                        oefenen.

Aangezien spieren in ketens werken moeten ze ook zo getest en getraind worden. D.m.v. het REDCORD concept gaan we eerst nauwkeurig zoeken naar de zwakke schakel(s).
Als er een zwakke schakel is (wat bijna steeds het geval is want niemand is optimaal) zullen andere spieren in de keten compenseren wat invloed heeft op de bewegingskwaliteit  en hierdoor:
               - aanleiding geven tot optreden van blessures
               - aanleiding geven tot hervallen in oude blessures
             - negatieve invloed op prestatieniveau

vergelijk het best met een ketting die begeeft ter hoogte van zijn zwakste schakel.
Vervolgens gaan we via specifieke REDCORD training dit doeltreffend aanpakken (doelgericht oefenen) wat blessure genezend, blessure voorkomend en prestatie bevorderend werkt, ons optimaal streefdoel.
Wist je dat de stabiliteit van een bovenhandse werpbeweging (zoals bij handbal) of slagbeweging (zoals bij tennis en volley) voor 54% vanuit de romp en benen komt.
Via  REDCORD  testen we deze bovenhandse beweging in een keten waarbij ook romp en beenstabiliteit vereist zijn waardoor een eventuele zwakke schakel ter hoogte van romp en onderste ledematen opgespoord en zo nodig weggetraind kan worden, de schouderblessure verdwijnt en de slagkracht neemt toe.
De tijd dat we dachten dat een wielrenner enkel sterke beenspieren moet hebben is gelukkig voorbijgestreefd.  Een goed onderzoek naar een eventuele zwakke schakel en functioneel trainen van beenspieren in combinatie met romp en bovenste ledematen stabiliteit geneest en voorkomt blessuren en leidt tot prestatieverbetering                                                  

T.o.v. blessure behandeling onderscheidt REDCORD zich van klassieke stabilisatietraining.  T.g.v. een blessure is de reactiesnelheid waarmee stabiliserende spieren reageren vertraagd.   Dit is een onbewust proces wat niet bewust getraind kan worden.  Door te trainen op onstabiele touwen wordt deze vertraagde reactiesnelheid (onbewust) terug genormaliseerd; we werken dus op neuromotoriek waardoor wij bijna steeds onmiddellijk resultaat zien  Uw blessure wordt beter aangepakt, zal efficiënter en sneller genezen en niet meer terugkeren, uw en ons streefdoel

                                                 

1 spier in 1 richting, niet functioneel,                 REDCORD : spieren worden in ketens  
                                                                                    getraind, zeer functioneel
nauwelijks effect op stabiliteit.                             groot effect op stabiliteit.

Door de ontelbare variaties van instelmogelijkheden is REDCORD uitermate geschikt voor patiënten met mechanische rug- en nekpijn en pijnklachten ter hoogte van bovenste of onderste ledematen maar evengoed voor de recreatieve of professionele atleet die zijn prestaties wil verbeteren en blessures wil voorkomen

Een bijkomend onmiskenbaar groot voordeel is dat u na verloop van tijd zelfstandig kan trainen waardoor u geld en tijd uitspaart.  Dit kan in de fitness of bij u thuis met behulp van een mini redcord, waarmee u door 3 x per week gedurende 30 à 45 min te trainen reeds een zeer goed resultaat kan bekomen.